Banner
15 вересня 2014

Податкова відповідальність і спеціальні рахунки

Податковим кодексом України (надалі — ПК України) встановлено не лише особливі умови оподаткування сільськогосподарських товаровиробників, але й особливі умови їхньої відповідальності. На сьогодні правозастосовній практиці властива велика неоднозначність у підходах щодо обсягу штрафних санкцій, які мають бути покладені на такі підприємства у разі встановлення факту нецільового використання чи невчасного перерахування ними сум зобов’язань із ПДВ на спеціальний рахунок.

В. Фор­сюк, ст. юрист,
ЮК Jurimex

Згідно зі ст. 209 ПК Ук­раїни ре­зи­дент, який про­ва­дить підприємниць­ку діяльність у сфері сільсько­го і лісо­во­го гос­по­дар­ст­ва та ри­баль­ст­ва і відповідає виз­на­че­ним кри­теріям, мо­же об­ра­ти спеціаль­ний ре­жим опо­дат­ку­ван­ня ПДВ.
Суть та­ко­го по­дат­ко­во­го ре­жи­му по­ля­гає в то­му, що су­ма ПДВ, на­ра­хо­ва­на сільсько­го­с­по­дарсь­ким підприємством на вартість по­став­ле­них ним сільсько­го­с­по­дарсь­ких то­варів/по­слуг, не підля­гає сплаті до бю­д­же­ту та повністю за­ли­шається в роз­по­ря­д­женні та­ко­го сільсько­го­с­по­дарсь­ко­го підприємства для відшко­ду­ван­ня су­ми по­дат­ку, спла­че­ної (на­ра­хо­ва­ної) по­ста­чаль­ни­кові на вартість ви­роб­ни­чих фак­торів, за ра­ху­нок яких сфор­мо­ва­но по­дат­ко­вий кре­дит, а за на­яв­ності за­лиш­ку та­кої су­ми по­дат­ку — для інших ви­роб­ни­чих цілей.
За­зна­чені су­ми ПДВ аку­му­лю­ють­ся сільсько­го­с­по­дарсь­ки­ми підприємства­ми на спеціаль­них ра­хун­ках, відкри­тих в ус­та­но­вах банків
та/або в ор­га­нах, які здійсню­ють каз­на­чейсь­ке об­слу­го­ву­ван­ня бю­д­жет­них коштів у по­ряд­ку, за­твер­д­же­но­му Кабіне­том Міністрів Ук­раїни.
Абз. 2 п. 3 По­ряд­ку аку­му­лю­ван­ня сільсько­го­с­по­дарсь­ки­ми підприємства­ми сум по­дат­ку на до­да­ну вартість на спеціаль­них ра­хун­ках, відкри­тих у бан­ках та/або ор­га­нах, які здійсню­ють каз­на­чейсь­ке об­слу­го­ву­ван­ня бю­д­жет­них коштів, за­твер­д­же­но­го по­ста­но­вою Кабіне­ту Міністрів Ук­раїни від 12.01.2011 № 11, пе­ред­ба­чає, що су­ма ПДВ, яка підля­гає сплаті (пе­ре­ра­ху­ван­ню) сільсько­го­с­по­дарсь­ким підприємством відповідно до по­дат­ко­вої дек­ла­рації за опе­раціями із по­ста­чан­ня ви­­роб­ле­них (на­да­них) ним сільсько­го­с­­по­дарсь­ких то­варів (по­слуг) на влас­них або орен­до­ва­них ос­нов­них фон­дах, а та­кож на да­валь­ниць­ких умо­вах (крім підак­циз­них то­варів, за ви­нят­ком ви­но­ма­теріалів за ко­да­ми згідно з УКТ­ЗЕД 2204 29 і 2204 30, які по­став­ля­ють­ся підприємства­ми пер­вин­но­го ви­но­роб­ст­ва), тоб­то різни­ця між су­мою по­дат­ко­во­го зо­бов’язан­ня за звітний (по­дат­ко­вий) період та су­мою по­дат­ко­во­го кре­ди­ту за та­кий період пе­ре­ра­хо­вується сільсько­го­с­по­дарсь­ким підприємством із по­точ­но­го ра­хун­ка на спеціаль­ний ра­ху­нок у стро­ки, вста­нов­лені ст. 203 ПК Ук­раїни для пе­ре­ра­ху­ван­ня су­ми по­дат­ку на до­да­ну вартість до дер­жав­но­го бю­д­же­ту.
Відповідно до абз. 3 п. 3 вка­за­но­го По­ряд­ку сільсько­го­с­по­дарсь­ке підприємство по­дає ор­га­нові дер­жав­ної по­дат­ко­вої служ­би за місцем своєї реєстрації не пізніше ос­тан­нь­о­го ка­лен­дар­но­го дня міся­ця, що на­стає за звітним (по­дат­ко­вим) періодом, копії платіжних до­ру­чень про фак­тич­но за­ра­хо­вані на спеціаль­ний ра­ху­нок су­ми по­дат­ку на до­да­ну вартість за кож­ний звітний (по­дат­ко­вий) період.
Спеціаль­ний ре­жим опо­дат­ку­ван­ня ПДВ є од­ним із різно­видів спеціаль­них по­дат­ко­вих ре­жимів — це си­с­те­ма за­ходів, що виз­на­чає особ­ли­вий по­ря­док опо­дат­ку­ван­ня ок­ре­мих ка­те­горій гос­по­да­рю­ю­чих суб’єктів (п. 11.2 ст. 11 ПКУ).
Відповідно до п. 11.3 ст. 11 ПК України спеціаль­ний по­дат­ко­вий ре­жим мо­же пе­ред­ба­ча­ти особ­ли­вий по­ря­док виз­на­чен­ня еле­ментів по­дат­ку та збо­ру, звільнен­ня від спла­ти ок­ре­мих по­датків та зборів. Спеціальні по­дат­кові ре­жи­ми є різно­ви­дом по­дат­ко­вих пільг.
П. 30.1 ст. 30 ПК Ук­раїни виз­на­чає, що по­дат­ко­ва пільга — це пе­ред­ба­че­не по­дат­ко­вим і мит­ним за­ко­но­дав­ст­вом звільнен­ня плат­ни­ка по­датків від обов’яз­ку що­до на­ра­ху­ван­ня та спла­ти по­дат­ку і збо­ру, спла­та ним по­дат­ку та збо­ру в мен­шо­му розмірі за на­яв­ності підстав, виз­на­че­них п. 30.2 цієї статті.
Підста­ва­ми для на­дан­ня по­дат­ко­вих пільг є особ­ли­вості, що ха­рак­те­ри­зу­ють пев­ну гру­пу плат­ників по­датків, вид їхньої діяль­ності, об’єкт опо­дат­ку­ван­ня або ха­рак­тер та суспільне зна­чен­ня здійсню­ва­них ни­ми ви­т­рат.
Нор­мою п. 30.8 ст. 30 ПК Ук­раїни вста­нов­ле­но, що кон­трольні ор­га­ни здійсню­ють кон­троль за пра­вильністю на­дан­ня та обліку по­дат­ко­вих пільг, а та­кож їхнім цільо­вим ви­ко­ри­с­тан­ням за на­яв­ності за­ко­но­дав­чо­го виз­на­чен­ня на­прямів та­ко­го ви­ко­ри­с­тан­ня (що­до умов­них по­дат­ко­вих пільг) та своєча­сним по­вер­нен­ням коштів, не спла­че­них до бю­д­же­ту внаслідок на­дан­ня пільги (у разі її на­дан­ня на по­во­ротній ос­нові). По­дат­кові пільги, ви­ко­ри­с­тані не за при­зна­чен­ням чи не­своєчас­но по­вер­нуті, по­вер­та­ють­ся до відповідно­го бю­д­же­ту з на­ра­ху­ван­ням пені у розмірі 120% річних обліко­вої став­ки Національ­но­го бан­ку Ук­раїни.
   Згідно із п. 30.9 ст. 30 ПК Ук­раїни по­дат­ко­ва пільга на­дається шля­хом:
а) по­дат­ко­во­го ви­ра­ху­ван­ня (зниж­ки), що змен­шує ба­зу опо­дат­ку­ван­ня до на­ра­ху­ван­ня по­дат­ку та збо­ру;
б) змен­шен­ня по­дат­ко­во­го зо­бов’язан­ня після на­ра­ху­ван­ня по­дат­ку та збо­ру;
в) вста­нов­лен­ня зни­же­ної став­ки по­дат­ку та збо­ру;
г) звільнен­ня від спла­ти по­дат­ку та збо­ру.
Плат­ник ПДВ, що пе­ре­бу­ває на спеціаль­но­му ре­жимі, не звільняється від обов’яз­ку об­чис­лен­ня своїх по­дат­ко­вих зо­бов’язань, але має пра­во не пе­ре­ра­хо­ву­ва­ти відповідні су­ми до дер­жав­но­го бю­д­же­ту.
Вра­хо­ву­ю­чи ви­кла­де­не, по суті, пра­во ви­ко­ри­с­тан­ня сільгоспви­роб­ни­ком сум ПДВ, що за­ли­ша­ють­ся в йо­го роз­по­ря­д­женні і не спла­чу­ють­ся до бю­д­же­ту, для відшко­ду­ван­ня ПДВ, спла­че­них (на­ра­хо­ва­них) по­ста­чаль­ни­кові на вартість ви­роб­ни­чих фак­торів, є од­ним із різно­видів по­дат­ко­вої пільги.
   П. 123.2 ст. 123 ПК Ук­раїни пе­ре­д­­­­­ба­чає відповідальність за особ­ли­ве по­ру­шен­ня по­дат­ко­во­го за­ко­но­дав­ст­ва, а са­ме за нецільо­ве ви­ко­ри­с­тан­ня по­дат­ко­вої пільги.
Так, ви­ко­ри­с­тан­ня плат­ни­ком по­датків сум, що не спла­чені до бю­д­же­ту внаслідок от­ри­ман­ня (за­сто­су­ван­ня) по­дат­ко­вої пільги, не за при­зна­чен­ням та/або всу­пе­реч умо­вам чи цілям її на­дан­ня згідно із за­ко­ном до­дат­ко­во до штрафів, пе­ред­ба­че­них п. 123.1 цієї статті, тяг­не за со­бою стяг­нен­ня до бю­д­же­ту су­ми по­датків, зборів, пла­тежів, що підля­га­ли на­ра­ху­ван­ню без за­сто­су­ван­ня по­дат­ко­вої пільги. Спла­та штра­фу не звільняє та­ких осіб від відповідаль­ності за умис­не ухи­лен­ня від опо­дат­ку­ван­ня.
У кон­тексті ст. 209 ПК Ук­раїни вка­за­на ви­ще штраф­на санкція, що пе­ред­ба­че­на в п. 123.2 ст. 123 ПК Ук­раїни, бу­де за­сто­со­ву­ва­тись, як­що ко­ш­ти, на­прав­лені на спеціаль­ний ра­ху­нок, бу­ли ви­ко­ри­с­тані не на відшко­ду­ван­ня су­ми по­дат­ку, спла­че­но­го (на­ра­хо­ва­но­го) по­ста­чаль­ни­кові на вартість ви­роб­ни­чих фак­торів (виз­на­чен­ня ос­танніх на­ве­де­но у пп. 209.15.1), або не на інші ви­роб­ничі цілі (за на­яв­ності за­лиш­ку).
   Своєю чер­гою, п. 123.1 ст. 123 ПК Ук­раїни вста­нов­лює відповідальність за за­ни­жен­ня плат­ни­ком по­датків по­дат­ко­во­го зо­бов’язан­ня, за­ви­щен­ня су­ми бю­д­жет­но­го від­шко­ду­ван­ня та/або від’ємно­го зна­чен­ня су­ми ПДВ:
   штраф у розмірі 25% від су­ми виз­на­че­но­го по­дат­ко­во­го зо­бов’язан­ня, за­ви­ще­ної су­ми бю­д­жет­но­го відшко­ду­ван­ня;
  штраф у розмірі 50% у разі по­втор­но­го по­ру­шен­ня про­тя­гом 1095 днів.
Вста­нов­лен­ня за­ко­но­дав­цем особ­ли­вої відповідаль­ності за нецільо­ве ви­ко­ри­с­тан­ня по­дат­ко­вих пільг обу­мов­ле­но тим, що на­дан­ня по­дат­ко­вих пільг має за­без­пе­чу­ва­ти важ­ли­ву функцію: плат­ник по­датків повинен ви­ко­ри­с­та­ти ви­­вільнені з-під по­дат­ко­во­го тя­га­ря ко­ш­ти са­ме на кон­крет­но вста­нов­лені цілі.
Са­ме то­му, на на­шу дум­ку, тлу­ма­чен­ня ос­тан­нь­о­го по­ло­жен­ня «до­дат­ко­во до штрафів, пе­ред­ба­че­них пунк­том 123.1 цієї статті», не­обхідно ро­зуміти як та­ке, що закріплює ок­ре­мий вид відповідаль­ності плат­ни­ка по­датків та не за­ле­жить від за­сто­су­ван­ня до плат­ни­ка по­датків штрафів згідно із п. 123.1 ст. 123 ПК Ук­раїни.
Тоб­то за­сто­су­ван­ня санкцій, вста­нов­ле­них п. 123.2 ст. 123 ПК Ук­раїни, не по­тре­бує обов’яз­ко­во­го од­но­час­но­го на­кла­ден­ня санкцій згідно із п. 121
ст. 123 ПК Ук­раїни.
Са­ме то­му у разі, як­що по­дат­ко­вий ор­ган за ре­зуль­та­та­ми пе­ревірки сільсько­го­с­по­дарсь­ко­го то­ва­ро­ви­роб­ни­ка не виз­на­чає йо­му ні по­дат­ко­во­го зо­бов’язан­ня із ПДВ, ні змен­шен­ня су­ми бю­д­жет­но­го відшко­ду­ван­ня чи від’ємно­го зна­чен­ня су­ми ПДВ, од­нак вста­нов­лює факт по­ру­шен­ня цільо­во­го ви­ко­ри­с­тан­ня коштів, то відповідна су­ма коштів підля­га­ти­ме стяг­нен­ню до дер­жав­но­го бю­д­же­ту.
Опо­се­ред­ко­ва­но на ко­ристь та­ко­го вис­нов­ку свідчить і відповідь на пи­тан­ня № 6 Уза­галь­ню­ю­чої по­дат­ко­вої кон­суль­тації з пи­тань за­без­пе­чен­ня єди­но­го підхо­ду до за­сто­су­ван­ня штраф­них санкцій, що бу­ла за­твер­д­же­на на­ка­зом Дер­жав­ної по­дат­ко­вої служ­би Ук­раїни № 1046 від 22.11.2012. У вка­за­но­му до­ку­менті за­зна­че­но, що у разі, як­що сільгоспви­роб­ник за­ни­зив су­му ПДВ у дек­ла­рації із ПДВ (ско­ро­ченій), яка ма­ла бу­ти пе­ре­ра­хо­ва­на на спец­ра­ху­нок, і за­дек­ла­ру­вав до спла­ти мен­шу су­му, ніж фак­тич­но має спла­ти­ти за ре­зуль­та­та­ми до­ку­мен­таль­ної пе­ревірки, такі дії не вва­жа­ти­муть­ся по­ру­шен­ням цільо­во­го ви­ко­ри­с­тан­ня коштів.
Вод­но­час слід розрізня­ти відповідальність за нецільо­ве ви­ко­ри­с­тан­ня коштів за не­своєчас­не пе­ре­ра­ху­ван­ня сум ПДВ на спеціаль­ний ра­ху­нок пе­ре­роб­ни­ми підприємствами та не­своєчас­ну ви­пла­ту ни­ми ком­пен­сації сільсько­го­с­по­дарсь­ким то­ва­ро­ви­роб­ни­кам з ог­ля­ду на різні пра­вові підста­ви їхньо­го ви­ник­нен­ня.
Згідно із пп. 4 п. 1 розділу XX ПК Ук­раїни у період до 1 січня 2015 р. ПДВ юри­дич­ни­ми осо­ба­ми, які за­реєстро­вані плат­ни­ка­ми та­ко­го по­дат­ку, при здійсненні ни­ми опе­рацій з по­ста­чан­ня влас­ної ви­роб­ле­ної про­дукції (мо­ло­ка, мо­лоч­ної си­ро­ви­ни, мо­лоч­них про­дуктів, м’яса, м’ясо­про­дуктів), іншої про­дукції пе­ре­роб­ки тва­рин (шкур, суб­про­дуктів, м’ясо-кіст­­­ко­во­го бо­рош­на) або ви­го­тов­ле­ної із по­став­ле­них сільсько­го­с­по­дарсь­ки­ми підп­риємства­ми мо­ло­ка чи м’яса у живій вазі, виз­на­че­ни­ми розділом V Ко­дек­су, а та­кож інши­ми юри­дич­ни­ми і фізич­ни­ми осо­ба­ми, у то­му числі фізич­ни­ми осо­ба­ми — підприємця­ми, які са­мостійно ви­ро­щу­ють, роз­во­дять, відго­до­ву­ють тва­рин та ви­роб­ля­ють про­дукцію тва­рин­ництва, виз­на­че­ну розділом V Ко­дек­су (далі — пе­ре­робні підприємства), справ­ляється з ура­ху­ван­ням пев­них особ­ли­во­с­тей. Зо­к­ре­ма, пе­ре­роб­не підприємство су­му спла­че­но­го (на­ра­хо­ва­но­го) по­дат­ко­во­го кре­ди­ту по ви­го­тов­ле­них та/або прид­ба­них то­ва­рах/по­слу­гах, ос­нов­них за­со­бах, які ви­ко­ри­с­то­ву­ють­ся ча­ст­ко­во для ви­роб­лен­ня про­дукції, а ча­ст­ко­во для ви­го­тов­лен­ня інших то­­варів/по­слуг, роз­поділяє ви­хо­дя­чи із ча­ст­ки ви­ко­ри­с­тан­ня та­ких то­варів/по­­­слуг, ос­нов­них за­собів в опе­раціях із по­ста­чан­ня про­дукції та, відповідно, в опе­раціях із по­ста­чан­ня інших то­варів/по­слуг з ура­ху­ван­ням ви­мог розділу V Ко­дек­су.
За пп. 6 п. 1 розділу XX ПК Ук­раїни, пе­ре­роб­не підприємство по­зи­тив­ну різни­цю між су­мою по­дат­ко­вих зо­бов’язань звітно­го (по­дат­ко­во­го) періоду та су­мою по­дат­ко­во­го кре­ди­ту звітно­го (по­дат­ко­во­го) періоду, виз­на­че­ну в по­дат­ковій дек­ла­рації із по­дат­ку на до­да­ну вартість що­до діяль­ності з по­ста­чан­ня про­дукції, спла­чує до спеціаль­но­го фон­ду Дер­жав­но­го бю­д­же­ту Ук­раїни та на спеціаль­ний ра­ху­нок, відкри­тий ним в ор­гані, що здійснює каз­на­чейсь­ке об­слу­го­ву­ван­ня бю­д­жет­них кош­тів, у та­ких розмірах:
у 2012 р. — до спеціаль­но­го фон­ду Дер­жав­но­го бю­д­же­ту Ук­раїни у розмірі 30%, а на спеціаль­ний ра­ху­нок — 70%;
у 2013 р. — до спеціаль­но­го фон­ду Дер­жав­но­го бю­д­же­ту Ук­раїни у розмірі 40%, а на спеціаль­ний ра­ху­нок — 60%;
у 2014 р. — до спеціаль­но­го фон­ду Дер­жав­но­го бю­д­же­ту Ук­раїни у розмірі 50% і на спеціаль­ний ра­ху­нок — 50%.
Пе­ре­роб­не підприємство су­му по­дат­ку на до­да­ну вартість, пе­ре­ра­хо­ва­ну на спеціаль­ний ра­ху­нок, ви­ко­ри­с­то­вує ви­ключ­но для ви­пла­ти сільсько­го­с­по­дарсь­ким то­ва­ро­ви­роб­ни­кам ком­пен­сації за про­дані ни­ми мо­ло­ко і м’ясо в живій вазі.
Підтвер­д­жен­ням ви­пла­ти сільсько­го­с­по­дарсь­ким то­ва­ро­ви­роб­ни­кам ком­пен­сації є Відо­мості про вип­ла­чені су­ми ком­пен­сації сільсько­го­с­по­дарсь­ким то­ва­ро­ви­роб­ни­кам.
Фак­тич­но пра­во­вий ме­ханізм ви­пла­ти пе­ре­роб­ни­ми підприємствами ком­пен­сацій на ко­ристь сільсько­го­с­по­дарсь­ких то­ва­ро­ви­роб­ників не є особ­ли­вою по­дат­ко­вою пільгою для цих підприємств, а то­му на ньо­го не по­ши­рюється відповідальність, яка вста­нов­ле­на п. 123.2 ст. 123 ПК Ук­раїни.
На­томість, на пе­ре­робні підприємства має бу­ти по­кла­де­на відповідальність, що вста­нов­ле­на пп. 13 п. 1 підрозділу 2 розділу XX ПК Ук­раїни. Відповідно до вка­за­ної нор­ми за­ко­ну су­ми ПДВ, не пе­ре­ра­хо­вані на спеціаль­ний ра­ху­нок або пе­ре­ра­хо­вані з по­ру­шен­ням терміну, вста­нов­ле­но­го цим пунк­том, а та­кож су­ми ком­пен­сації, не вип­ла­чені сільсько­го­с­по­дарсь­ким то­ва­ро­ви­роб­ни­кам або вип­ла­чені з по­ру­шен­ням терміну, вста­нов­ле­но­го цим пунк­том, вва­жа­ють­ся та­ки­ми, що ви­ко­ри­с­тані не за при­зна­чен­ням і підля­га­ють стяг­нен­ню до дер­жав­но­го бю­д­же­ту.

Banner
Banner

Читайте також

«Ольгопіль» випробує 82 сорти озимої пшениці
17:00 Сьогодні

«Ольгопіль» випробує 82 сорти озимої пшениці

В Агрофірмі «Ольгопіль» завершили посів озимої пшениці та озимого ячменю під урожай 2027 року. Пшеницю посіяли на площі 1497 га, ячмінь — на 155 га.

Агропідприємство з Харківщини продало 20 тисяч тонн цукру без сплати податків
16:00 Сьогодні

Агропідприємство з Харківщини продало 20 тисяч тонн цукру без сплати податків

Агропідприємство з Харківщини продавало цукор поза офіційним обліком, унаслідок чого бюджет недоотримав понад 73 млн грн ПДВ.

Посівна 2027 залежатиме від експортної логістики, – Тарас Висоцький
15:00 Сьогодні

Посівна 2027 залежатиме від експортної логістики, – Тарас Висоцький

Площі та структура посівів під час весняної кампанії 2027 року залежатимуть від можливостей реалізації продукції та передбачуваності експортних логістичних маршрутів.

Дунайські порти залишаються ключовими для експорту зерна
13:00 Сьогодні

Дунайські порти залишаються ключовими для експорту зерна

Дунайські порти наразі залишаються ключовими відправниками українського зерна.

Прийом заявок на гранти на переробку та гранти на відновлення триває до 30 жовтня
12:00 Сьогодні

Прийом заявок на гранти на переробку та гранти на відновлення триває до 30 жовтня

Міністерство економіки і довкілля України

Інтерв'ю

Banner

ТОП новин за тиждень

Актуальні програми підтримки для аграріїв: державні та міжнародні ініціативи
22 жовтня 2024

Актуальні програми підтримки для аграріїв: державні та міжнародні ініціативи

У сучасних умовах аграрний сектор України стикається з безпрецедентними викликами, і підтримка з боку держави та міжнародних організацій стає важливим інструментом для продовження роботи.
Ціни на зерно в Україні на 17 лютого 2025 року: аналіз та зміни
17 лютого 2025

Ціни на зерно в Україні на 17 лютого 2025 року: аналіз та зміни

Станом на 17 лютого 2025 року середньозважені закупівельні ціни на зернові та олійні культури в Україні залишаються відносно стабільними.

Світові ціни на пшеницю падають, а в Україні вартість зерна тримають обмежені продажі
8 січня 2026

Світові ціни на пшеницю падають, а в Україні вартість зерна тримають обмежені продажі

Початок 2026 року приніс зниження котирувань на світових біржах. Протягом першого тижня року ціни на пшеницю просіли на 0,5-2%.

Огляд цін на зерно в Україні на 5 грудня 2025 року
5 грудня 2025

Огляд цін на зерно в Україні на 5 грудня 2025 року

Закупівельні ціни на основні зернові та олійні культури в Україні станом на 5 грудня 2025 року демонструють різноспрямовану динаміку.

ВПЛИВ АЗОТНИХ ДОБРИВ НА ВРОЖАЙНІСТЬ ТА ЯКІСТЬ ЗЕРНА ПШЕНИЦІ ОЗИМОЇ
19 травня 2025

ВПЛИВ АЗОТНИХ ДОБРИВ НА ВРОЖАЙНІСТЬ ТА ЯКІСТЬ ЗЕРНА ПШЕНИЦІ ОЗИМОЇ

Незважаючи на значну кількість досліджень з азотними добривами, питання щодо оптимальних доз, способів і строків їхнього внесення з урахуванням попередника є актуальними, що пов’язано зі зн

Banner

Наші партнери