Banner
10 квітня 2014

Ко­му по­слу­га, а ко­му — обу­за… Чи потрібні аг­робізне­су еле­к­тронні пе­ревірки?

Підприємці, які за­сто­со­ву­ють спро­ще­ну си­с­те­му опо­дат­ку­ван­ня, мо­жуть уточ­ни­ти свої по­дат­кові зо­бов’язан­ня із мінімаль­ни­ми за­гро­за­ми за­сто­су­ван­ня штрафів. Для цьо­го потрібно звер­ну­ти­ся до ми­тарів і на­да­ти зго­ду на еле­к­трон­ну пе­ревірку, пе­ред­ба­че­ну нор­ма­ми По­дат­ко­во­го ко­дек­су. На­ступ­но­го ро­ку такі по­­слу­ги бу­дуть до­ступні для пред­став­ників ма­ло­го та се­ред­нь­о­го бізне­су, а із 2016-го — для всіх ка­те­горій плат­ників по­датків.

В. Ко­вальсь­кий,
пар­ла­ментсь­кий ог­ля­дач
Cпеціаль­но для жур­на­лу «Про­по­зиція»

Оце та­кий «По­ря­док»
Но­ва по­слу­га по­дат­ко­вих ор­ганів з’яви­ла­ся за­вдя­ки ух­ва­лен­ню За­ко­ну Ук­раїни «Про вне­сен­ня змін до По­­дат­ко­во­го ко­дек­су (ПК) що­до пе­ре­гля­ду ста­вок де­я­ких по­датків і зборів» (від 20.11.2012 № 5503-VI.) Та­ким чи­ном, нор­ми ПК до­пов­ни­ли по­ло­жен­ням про еле­к­тронні пе­­ре­вірки, які вве­дені для «спро­щенців» із по­чат­ку 2014 р.
На­сам­пе­ред, за­зна­чи­мо: такі пе­ре­вір­ки є пра­вом, а не обов’яз­ком плат­ни­ка по­дат­ку. Для їхньо­го про­ве­ден­ня по­трібно по­да­ти за­яву (за де­сять днів до по­чат­ку пе­ревірки). За ре­зуль­та­та­ми елек­­трон­ної пе­ревірки скла­да­ють довід­ку (у двох примірни­ках) та реєстру­ють у Дер­жавній по­дат­ковій службі (ДПС) про­тя­гом трьох ро­бо­чих днів із мо­мен­ту закінчен­ня стро­ку (для плат­ників по­дат­ків, які ма­ють філії та/або пе­ре­бу­ва­ють на умо­вах кон­солідо­ва­ної спла­ти, — про­тя­гом п’яти ро­бо­чих днів). Довідку еле­к­трон­ної пе­ревірки (після її реєстрації) вру­ча­ють осо­би­с­то плат­ни­кові по­датків або йо­го за­кон­ним пред­став­ни­кам для оз­най­ом­лен­ня та підпи­сан­ня про­тя­гом п’яти ро­бо­чих днів.
Вод­но­час потрібно вра­ху­ва­ти ви­мо­ги на­ка­зу Міндо­ходів (від 03.06.2013 № 143), яким за­твер­д­же­но «По­ря­док по­дан­ня плат­ни­ком по­датків за­яви про про­ве­ден­ня до­ку­мен­таль­ної не­виїзної по­за­пла­но­вої еле­к­трон­ної пе­ревірки та прий­нят­тя рішен­ня те­ри­торіаль­ним ор­га­ном Міністер­ст­ва до­ходів і зборів Ук­раїни про про­ве­ден­ня та­кої пе­ревірки».
У своїй за­яві, крім за­галь­них обліко­вих да­них, «спро­щенці» в обов’яз­ко­во­му по­ряд­ку за­зна­ча­ють дев’ять пунктів-по­каз­ників:
Œ   по­дат­кові періоди гос­по­дарсь­кої діяль­ності, що підля­га­ють еле­к­тронній пе­ревірці;
   си­с­те­му опо­дат­ку­ван­ня, яку за­сто­со­вує плат­ник по­датків;
Ž   пе­релік по­датків, які підля­га­ють пе­ревірці: єди­ний по­да­ток, по­да­ток на при­бу­ток підприємств, ПДВ, по­да­ток на до­хо­ди фізосіб, інші по­дат­ки за на­яв­ності технічної мож­ли­вості їхньої пе­ре­вірки ор­га­ном ДПС;
   ве­ден­ня в еле­к­трон­но­му ви­гляді бу­хобліку відповідно до Інструкції про за­сто­су­ван­ня Пла­ну ра­хунків (далі — Інструкція);
   ве­ден­ня в еле­к­трон­но­му ви­гляді пер­вин­них до­ку­ментів, які підтвер­д­жу­ють пра­вомірність ве­ден­ня бу­хобліку;
   на­дан­ня еле­к­трон­но­го підпи­су підзвітних осіб до­ку­ментів, які пов’язані з об­чис­лен­ням та спла­тою по­датків і зборів;
   спосіб на­дан­ня до­ку­ментів для еле­к­трон­ної пе­ревірки (за до­по­мо­гою ка­на­лу, яким пе­ре­дається еле­к­трон­на звіт­ність, або еле­к­трон­но­го носія інфор­мації);
   чи не підпа­дає фак­тич­на діяль­ність плат­ни­ка-єди­но­по­дат­ни­ка під діяльність, пе­ред­ба­че­ну пп. 291.5.1 ПК. (На­га­даємо, цим підпунк­том виз­на­че­но за­бо­ро­нені ви­ди діяль­ності для єди­но-по­дат­ників.);
   для плат­ників єди­но­го по­дат­ку: гру­пу плат­ни­ка єди­но­го по­дат­ку, се­ред­нь­о­обліко­ву кількість працівників та об­сяг до­хо­ду, от­ри­ма­но­го плат­ни­ком по­датків у розрізі по­дат­ко­вих періодів, що підля­га­ють еле­к­тронній пе­ревірці.
Обіцян­ки ми­тарів
У разі не­зго­ди плат­ни­ка по­датків або йо­го за­кон­них пред­став­ників із вис­нов­ка­ми пе­ревірки мож­на по­да­ти свої за­пе­ре­чен­ня (з підпи­са­ним примірни­ком довідки), на які про­тя­гом п’яти ро­бо­чих днів ор­ган ДПС на­дає відповідь.
Еле­к­трон­на пе­ревірка мо­же бу­ти про­ве­де­на за виз­на­чені плат­ни­ком по­датків по­дат­кові періоди, за які не бу­ло про­ве­де­но до­ку­мен­таль­них пла­но­вих або по­за­пла­но­вих пе­ревірок, та у разі на­дан­ня відповідних дек­ла­рацій. Та­кий по­дат­ко­вий період не мо­же ста­но­ви­ти мен­ше од­но­го ба­зо­во­го по­дат­ко­во­го (звітно­го) періоду із відповідно­го по­дат­ку (збо­ру).
По­дат­кові ор­га­ни мо­жуть не по­го­ди­тись на про­ве­ден­ня еле­к­трон­ної пе­ре­вірки у разі, як­що: за­яву по­да­но із по­ру­шен­ням ус­та­нов­ле­ної фор­ми; плат­ник на­ле­жить до се­ред­нь­о­го або ви­со­ко­го сту­пе­ня ри­зи­ку; по­дані облікові дані не відповіда­ють да­ним, от­ри­ма­ни­м ор­га­на­­ми ДПС; період, який підля­гає пе­ре­вірці, не відповідає зві­т­но­му періоду що­до спла­ти від­повідно­го по­дат­ку або вже охоп­ле­ний пла­но­вою/по­за­пла­но­вою пе­­ревіркою; бу­х­облік ве­деть­ся із по­ру­шен­ням Ін­­струкції; не на­да­но еле­к­трон­но­го підпи­су підзвітних осіб до­ку­ментів, які пов’язані з об­чис­лен­ням та спла­тою по­датків і зборів; інші підста­ви, які тех­ніч­но не да­ють змо­ги про­ве­с­ти до­ку­мен­таль­ну пе­ревірку еле­к­трон­ним спо­со­бом.
Та­ким чи­ном пе­ред­ба­чається ви­ко­нан­ня цілої низ­ки за­вдань: вирішен­ня про­бле­ми дис­танційно­го об­слу­го­ву­ван­ня плат­ників по­датків та вивільнен­ня їх від по­тре­би осо­би­с­то відвіду­ва­ти по­дат­кові інспекції; спри­ян­ня еко­номії ча­су та на­дан­ня впев­не­ності у пра­виль­ності та по­вноті опо­дат­ку­ван­ня здійсне­них фі­нан­со­во-гос­по­дарсь­ких опе­рацій; міні­мі­зація впли­ву людсь­ко­го (ко­рупційно­го) фак­то­ра.
Як ствер­д­жу­ють ми­тарі, йдеть­ся про вдо­с­ко­на­лен­ня си­с­те­ми адміністру­ван­ня по­датків і зборів та за­про­ва­­джен­ня еле­к­трон­них сервісів об­слу­го­ву­ван­ня плат­ників по­датків. У зв’яз­ку з цим і за­про­ва­д­жу­ють но­вий сервіс «Еле­к­трон­на пе­ревірка», який по­кли­ка­ний про­ве­с­ти пе­ревірку пра­виль­ності на­да­ної звітності з ура­ху­ван­ням інфор­мації, що містить­ся у ба­зах да­них по­датківців.
Кри­терії ри­зиків
Еле­к­трон­ну пе­ревірку про­во­дять на під­ставі за­яви плат­ни­ка по­датків із не­знач­ним сту­пе­нем ри­зи­ку: цей по­каз­ник за­ле­жить від фіскаль­ної важ­ли­вості та ймовірних втрат бю­д­же­ту.
Кри­терії цих ри­зиків виз­на­чені «Ме­то­дич­ни­ми ре­ко­мен­даціями що­до скла­дан­ня пла­ну-графіка про­ве­ден­ня до­ку­мен­таль­них пла­но­вих пе­ревірок суб’єк­тів гос­по­да­рю­ван­ня», за­твер­д­же­ни­ми на­ка­зом ДПА (від 01.01.2011 № 190).
Згідно із п. 4.2.3 Ме­то­д­ре­ко­мен­дацій не­знач­ний ступінь ри­зи­ку ма­ють ли­ше ті плат­ни­ки по­датків, які відповіда­ють ше­с­ти ви­мо­гам:
Œ   су­ма сумнівної (без­надійної) за­бор­го­ва­ності пе­ре­ви­щує 10% су­ми ско­ри­го­ва­них ва­ло­вих (на сьо­годні — по­дат­ко­вих) ви­т­рат;
   не­своєчас­не на­ра­ху­ван­ня та спла­та ПДВ;
Ž   ад­ре­са суб’єкта гос­по­да­рю­ван­ня на­ле­жить до ад­рес, які під час дер­жав­ної реєстрації за­зна­ча­ють як своє місцез­на­хо­д­жен­ня ба­га­то юри­дич­них осіб;
   збільшен­ня су­ми по­дат­ко­во­го кре­ди­ту звітно­го по­дат­ко­во­го періоду по­рів­ня­но із су­мою по­дат­ко­во­го кре­ди­ту по­пе­ред­нь­о­го звітно­го по­дат­ко­во­го пе­ріоду на 10 млн грн або більш ніж удвічі та за­дек­ла­ро­ва­на су­ма всьо­го по­дат­ко­во­го кре­ди­ту ста­но­вить 1 млн грн і біль­ше;
   збільшен­ня су­ми по­дат­ко­во­го кре­ди­ту пер­шо­го звітно­го по­дат­ко­во­го пе­ріоду більше або на рівні 50% су­ми ста­тут­но­го фон­ду для но­во­у­тво­ре­но­го плат­­ни­ка ПДВ;
   по­втор­на реєстрація суб’єкта гос­по­да­рю­ван­ня плат­ни­ком ПДВ у разі ану­лю­ван­ня свідоцтва плат­ни­ка ПДВ (на сьо­годні — у разі ану­лю­ван­ня реєстрації плат­ни­ка ПДВ) за ініціати­вою по­дат­ко­во­го ор­га­ну.
Для суб’єктів гос­по­да­рю­ван­ня, які здійсню­ють роз­ра­хун­ки у сфері готівко­во­го обігу, та­кож пе­ред­ба­че­но кри­терії що­до не­знач­но­го сту­пе­ня ри­зи­ку:
 пе­ре­ви­щен­ня су­ми ви­т­рат за звітний період су­ми про­да­жу на 10%;
 знач­не відхи­лен­ня сум ви­торгів гос­по­дарсь­ко­го об’єкта порівня­но з ана­логічни­ми гос­по­дарсь­ки­ми об’єкта­ми (які ма­ють од­на­кові умо­ви от­ри­ман­ня до­хо­ду);
 не­га­тив­на ди­наміка ви­торгів, тен­ден­­­­­­­­­­­­­­ція до спа­ду про­дажів;
 пе­ре­ви­щен­ня розміру річно­го об­ся­гу (РРО) роз­ра­хун­ко­вих опе­рацій із про­да­жу то­варів;
 по­дан­ня звітності про ви­ко­ри­с­тан­ня РРО з відсутністю ви­торгів за ни­ми біль­ше ніж за два звітних періоди;
 про­ве­ден­ня про­тя­гом міся­ця більше трьох ре­монтів од­но­го РРО, не пов’яза­них із пла­но­вим технічним об­слу­го­ву­ван­ням.

А те­пер — штра­фи!
Як­що за ре­зуль­та­та­ми еле­к­трон­ної пе­ревірки вста­нов­ле­но по­ру­шен­ня, плат­­ник по­датків по­ви­нен уточ­ни­ти свої по­дат­кові зо­бов’язан­ня. Інак­ше ми­тарі завіта­ють із по­за­пла­но­вою пе­ревіркою та ви­не­суть відповідне повідо­млен­ня-рі­шен­ня.
Щоб ви­пра­ви­ти до­пу­щені по­мил­ки, потрібно надісла­ти уточ­ню­валь­ний роз­ра­ху­нок і спла­ти­ти су­му не­до­пла­ти ра­зом із тривідсот­ко­вим штра­фом від су­ми не­до­пла­ти (або відо­б­ра­зи­ти су­му не­до­пла­ти у дек­ла­рації та спла­ти­ти п’яти­відсо­тко­вий штраф від су­ми не­до­пла­ти із відповідним збільшен­ням гро­шо­во­го зо­бов’язан­ня із цьо­го по­дат­ку). Ба­га­то це чи ма­ло?
Для порівнян­ня: за ре­зуль­та­та­ми зви­чай­ної до­ку­мен­таль­ної пе­ревірки до­на­ра­ху­ван­ня по­дат­ку ка­рається штра­фом, су­ма яко­го, відповідно до ПК, знач­но ви­ща — 25% су­ми не­до­пла­ти або 50% (як­що по­втор­не по­ру­шен­ня зафіксо­ва­но про­тя­гом 1095 днів).
Та­кож еле­к­трон­на пе­ревірка пе­ред­ба­чає відповідальність згідно із Ко­дек­сом Ук­раїни про адміністра­тивні пра­во­по­ру­шен­ня. За не­до­три­ман­ня по­ряд­ку ве­ден­ня по­дат­ко­во­го обліку «світить» штраф від п’яти до де­ся­ти не­о­по­дат­ко­ву­ва­них мінімумів до­ходів гро­ма­дян (85–170 грн), у разі по­вто­рен­ня та­ких діянь про­тя­гом ро­ку — штраф від де­ся­ти до п’ят­над­ця­ти не­о­по­дат­ко­ву­ва­них міні­му­мів до­ходів гро­ма­дян (170–255 грн).
За­зна­чені по­ру­шен­ня мо­жуть зафік­су­­ва­ти у довідці, на­даній за ре­зуль­та­та­ми еле­к­трон­ної пе­ревірки. Єди­не, що ра­дує: за ре­зуль­та­та­ми та­кої пе­ревірки не мо­же бу­ти ви­не­се­не по­дат­ко­ве повідо­млен­ня-рішен­ня (хо­ча от­ри­мані ре­зуль­та­ти мо­жуть спро­во­ку­ва­ти про­ве­ден­ня по­за­пла­но­вої пе­ревірки із відповідни­ми наслідка­ми).
Зва­жа­ю­чи, що са­му ідею про еле­к­трон­ну пе­ревірку ініціюва­ли не плат­ни­ки по­датків, а ми­тарі, на­вряд чи вар­то сподіва­ти­ся, що у ре­зуль­таті її про­ве­ден­ня підприємці от­ри­му­ють ли­ше одні плю­си. Хо­ча… За­ра­ди спра­вед­ли­вості вар­то за­зна­чи­ти, що до та­ких пе­ревірок мож­на підго­ту­ва­ти­ся на­ба­га­то кра­ще, аніж до по­за­пла­но­вих. Крім то­го, у та­ко­му разі плат­ник по­дат­ку уточ­нює по­дат­кові зо­бов’язан­ня, от­ри­мує довідку, на яку змо­же зре­а­гу­ва­ти май­же так са­мо, як на са­мостійно ви­яв­ле­ну по­мил­ку (як­що вста­нов­ле­но за­ни­жен­ня по­дат­ку). Зре­ш­тою, сам штраф ста­но­ви­ти­ме 3–5% су­ми не­до­пла­ти, а не 25–50% (як це пе­ред­ба­че­но за ре­зуль­та­та­ми зви­чай­ної до­ку­мен­таль­ної пе­ревірки).

Кож­но­му пря­ни­ку — по ба­то­гу
Про­те, як відо­мо, у кож­но­го пря­ни­ка є свій батіг. По-пер­ше, ми­тарі змо­жуть про­ве­с­ти еле­к­трон­ну пе­ревірку навіть і то­го плат­ни­ка по­датків, кон­тро­лю­ва­ти яко­го во­ни не завжди вправі. По-дру­ге, у по­дат­ко­вих ор­ганів з’яв­ляється до­дат­ко­ве пра­во на про­ве­ден­ня по­за­пла­но­вої пе­ревірки (як­що не по­да­но уточ­ню­валь­ний роз­ра­ху­нок про­тя­гом 20 днів).
По-третє, це до­на­ра­ху­ван­ня по­датків у спірних си­ту­аціях: підви­ще­на ймовір­ність то­го, що плат­ник по­дат­ку їх за­пла­тить, не ос­кар­жу­ю­чи та­ке до­на­ра­ху­ван­ня. При­наймні, не ко­жен підприємець по­го­дить­ся на та­кий па­ра­докс: спо­чат­ку про­си­ти по­датківців про­ве­с­ти еле­к­трон­ну пе­ревірку, а потім жаліти­ся на них до су­ду.
От­же, щоб ініціюва­ти та­ку про­це­ду­ру, потрібно бу­ти до­стат­ньо впев­не­ним у то­му, що по­дат­ко­вий облік відповідає ви­мо­гам по­дат­ко­во­го за­ко­но­дав­ст­ва, а кон­тро­ле­ри до­три­му­ва­ти­муть­ся конфі­ден­ційності що­до пред­став­ле­ної в еле­к­трон­но­му фор­маті інфор­мації. Та­кож потрібно ма­ти технічні мож­ли­вості для пе­ре­ве­ден­ня своєї пер­вин­ної до­ку­мен­тації в еле­к­трон­ний фор­мат (із до­три­ман­ням умо­ви що­до реєстрації еле­к­трон­но­го підпи­су). І, зре­ш­тою, тре­ба бу­ти го­то­вим до спла­ти до­на­ра­хо­ва­них по­дат­ко­вим ор­га­ном по­датків і зборів шля­хом по­дан­ня уточ­ню­валь­них роз­ра­хунків і дек­ла­рацій.
З ог­ля­ду на це по­стає пи­тан­ня: чи потрібні аг­робізне­су еле­к­тронні пе­ре­вірки? Не­зва­жа­ю­чи на суттєві плю­си, вар­то звер­ну­ти ува­гу на до­волі ве­ли­кий мінус: уся при­ваб­ливість еле­к­трон­ної пе­ревірки (на­дан­ня впев­не­ності що­до пра­виль­ності ве­ден­ня обліку) «гас­не» від дум­ки про те, у які «по­таємні за­кут­ки» аг­ро­підприємства мо­жуть залізти ми­тарі… Де га­рантія, що аг­рарії не підпи­шуть собі ви­рок, по­да­ю­чи за­яву із про­хан­ням про­ве­с­ти та­ку пе­ревірку? Навіть пла­но­вий або при­наймні ініційо­ва­ний не з влас­ної волі ана­логічний захід вик­ли­кає у плат­ників по­датків цілу низ­ку не­га­тив­них емоцій.
Звісно, це сум­но виз­на­ва­ти, про­те факт за­ли­шається незмінним: у ниніш­ніх умо­вах ве­с­ти бізнес до­сить не­про­сто, зва­жа­ю­чи на склад­нощі національ­них норм за­ко­но­дав­ст­ва, по­дат­ко­во­го зо­к­ре­ма. Ви­ко­ри­с­тан­ня досвіду за­рубіжних країн (на який ки­ва­ють по­датківці) — це чу­до­во. Але вар­то пам’ята­ти про суттєві відмінності між іно­зем­ни­ми та ук­раїн­сь­ки­ми «вихідни­ми по­ло­жен­ня­ми» з точ­ки зо­ру трак­ту­ван­ня ми­та­ря­ми. Потріб­но бу­ти го­то­вим (пси­хо­логічно) до мож­ли­вої спла­ти до­на­ра­хо­ва­них ми­та­ря­ми по­датків і зборів у разі уточ­нен­ня роз­ра­хунків і дек­ла­рацій, а го­ло­вне — от­ри­ма­ти га­рантії що­до конфіденційності ін­фор­­мації, пред­став­ле­ної в еле­к­трон­но­му фор­маті…
Та­ким чи­ном, якщо ви, ша­новні під­приємці, зва­жи­лись на та­ку по­слу­гу по­датківців, то робіть усе мож­ли­ве, аби во­на не пе­ре­тво­ри­ла­ся на обу­зу …

Banner
Banner

Читайте також

«Ольгопіль» випробує 82 сорти озимої пшениці
17:00 Сьогодні

«Ольгопіль» випробує 82 сорти озимої пшениці

В Агрофірмі «Ольгопіль» завершили посів озимої пшениці та озимого ячменю під урожай 2027 року. Пшеницю посіяли на площі 1497 га, ячмінь — на 155 га.

Агропідприємство з Харківщини продало 20 тисяч тонн цукру без сплати податків
16:00 Сьогодні

Агропідприємство з Харківщини продало 20 тисяч тонн цукру без сплати податків

Агропідприємство з Харківщини продавало цукор поза офіційним обліком, унаслідок чого бюджет недоотримав понад 73 млн грн ПДВ.

Посівна 2027 залежатиме від експортної логістики, – Тарас Висоцький
15:00 Сьогодні

Посівна 2027 залежатиме від експортної логістики, – Тарас Висоцький

Площі та структура посівів під час весняної кампанії 2027 року залежатимуть від можливостей реалізації продукції та передбачуваності експортних логістичних маршрутів.

Дунайські порти залишаються ключовими для експорту зерна
13:00 Сьогодні

Дунайські порти залишаються ключовими для експорту зерна

Дунайські порти наразі залишаються ключовими відправниками українського зерна.

Прийом заявок на гранти на переробку та гранти на відновлення триває до 30 жовтня
12:00 Сьогодні

Прийом заявок на гранти на переробку та гранти на відновлення триває до 30 жовтня

Міністерство економіки і довкілля України

Інтерв'ю

Banner

ТОП новин за тиждень

Актуальні програми підтримки для аграріїв: державні та міжнародні ініціативи
22 жовтня 2024

Актуальні програми підтримки для аграріїв: державні та міжнародні ініціативи

У сучасних умовах аграрний сектор України стикається з безпрецедентними викликами, і підтримка з боку держави та міжнародних організацій стає важливим інструментом для продовження роботи.
Ціни на зерно в Україні на 17 лютого 2025 року: аналіз та зміни
17 лютого 2025

Ціни на зерно в Україні на 17 лютого 2025 року: аналіз та зміни

Станом на 17 лютого 2025 року середньозважені закупівельні ціни на зернові та олійні культури в Україні залишаються відносно стабільними.

Світові ціни на пшеницю падають, а в Україні вартість зерна тримають обмежені продажі
8 січня 2026

Світові ціни на пшеницю падають, а в Україні вартість зерна тримають обмежені продажі

Початок 2026 року приніс зниження котирувань на світових біржах. Протягом першого тижня року ціни на пшеницю просіли на 0,5-2%.

Огляд цін на зерно в Україні на 5 грудня 2025 року
5 грудня 2025

Огляд цін на зерно в Україні на 5 грудня 2025 року

Закупівельні ціни на основні зернові та олійні культури в Україні станом на 5 грудня 2025 року демонструють різноспрямовану динаміку.

ВПЛИВ АЗОТНИХ ДОБРИВ НА ВРОЖАЙНІСТЬ ТА ЯКІСТЬ ЗЕРНА ПШЕНИЦІ ОЗИМОЇ
19 травня 2025

ВПЛИВ АЗОТНИХ ДОБРИВ НА ВРОЖАЙНІСТЬ ТА ЯКІСТЬ ЗЕРНА ПШЕНИЦІ ОЗИМОЇ

Незважаючи на значну кількість досліджень з азотними добривами, питання щодо оптимальних доз, способів і строків їхнього внесення з урахуванням попередника є актуальними, що пов’язано зі зн

Banner

Наші партнери