Banner
11 вересня 2015

Реєстра­то­ри роз­ра­хун­ко­вих опе­рацій

Необхідність застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі — РРО) є загальновизнаною, водночас слід констатувати недосконалість чинного законодавства України з цього питання. А оскільки контроль за використанням РРО здійснює податкова, то, як підказує практика, підприємцям не уникнути тлумачення будь-якої неузгодженості не на їхню користь. Залишилося розібратися з тим, що передбачає законодавство та які ризики можуть бути у зв’язку із неоднозначністю окремих його норм.

Ю. Ла­в­ре­ха, юрист,
ЮК Jurimex

За­галь­не про РРО
За за­галь­ним пра­ви­лом, РРО зо­­бов’я­­зані ви­ко­ри­с­то­ву­ва­ти усі суб’єк­ти гос­по­да­рю­ван­ня, які здійсню­ють роз­ра­хун­кові опе­рації у готівковій та/або без­готівковій формі (із за­сто­су­ван­ням платіжних кар­ток і чеків, же­тонів то­що) під час про­да­жу то­варів (на­данні по­слуг) у сфері торгівлі, гро­мадсь­ко­го хар­чу­ван­ня та по­слуг, а та­кож опе­рації з прий­ман­ня готівки для по­даль­шо­го її пе­ре­ка­зу (ст. 3 За­ко­ну Ук­раїни «Про за­сто­су­ван­ня реєст­­­­­­­­­­­­­­­­ра­торів роз­ра­хун­ко­вих опе­рацій у сфері торгівлі, гро­мадсь­ко­го хар­чу­ван­ня та по­слуг»).
З цьо­го пра­ви­ла пе­ред­ба­чені ви­нят­ки: суб’єкти, які мо­жуть не за­сто­со­ву­ва­ти РРО, та що­до ок­ре­мих видів опе­рацій — для будь-яких суб’єктів.
Термін «роз­ра­хун­ко­ва опе­рація» виз­на­че­ний у ст. 2 вка­за­но­го за­ко­ну. Так, роз­ра­хун­ко­вою опе­рацією є прий­ман­ня від по­куп­ця готівко­вих коштів, пла­тіж­них кар­ток, платіжних чеків, же­тонів то­що за місцем ре­алізації то­варів (по­с­луг), ви­да­ча готівко­вих коштів за по­вер­ну­тий по­куп­цем то­вар (не­на­да­ну по­слу­гу), а у разі за­сто­су-­ван­ня банківської платіжної карт­ки — оформ­лен­ня від­повідно­го роз­ра­хун­ко­во­го до­ку­мен­та що­до оп­ла­ти в без­готів­ковій формі то­ва­ру (по­слу­ги) бан­ком по­куп­ця або у разі по­вер­нен­ня то­ва­ру (відмо­ви від по­слу­ги) — оформ­лен­ня роз­ра­хун­ко­вих до­ку­ментів що­до пе­ре­ра­ху­ван­ня коштів у банк по­куп­ця.
У цьо­му виз­на­ченні «по­ку­пець» тлу­ма­чить­ся ши­ро­ко і вклю­чає та­кож осіб, яким на­да­ють­ся по­слу­ги.

Хто не за­сто­со­вує РРО
Згідно з п. 296.10 ст. 296 По­дат­ко­во­го ко­дек­су Ук­раїни, реєст­ра­то­ри роз­ра­хун­ко­вих опе­­­­­­­­рацій не за­­сто­­­со­ву­ю­ть­ся плат­­­ни­ка­­­ми єди­но­го
по­дат­ку:
   пер­шої гру­пи;
   дру­гої і тре­тьої груп (фізичні осо­би — підприємці), не­за­леж­но від об­ра­но­го ви­ду діяль­ності, об­сяг до­хо­ду яких про­тя­гом ка­лен­дар­но­го ро­ку не пе­ре­ви­щує 1 млн грн.
У разі пе­ре­ви­щен­ня в ка­лен­дар­но­му році вка­за­но­го об­ся­гу до­хо­ду плат­ни­ки єди­но­го по­дат­ку ІІ і ІІІ груп зо­бов’язані за­сто­со­ву­ва­ти РРО з пер­шо­го чис­ла пер­­­­шо­го міся­ця квар­та­лу, на­ступ­но­го за ви­­ник­нен­ням та­ко­го пе­ре­ви­щен­ня, та у всіх на­ступ­них по­дат­ко­вих періодах про­тя­гом дії свідоцтва плат­ни­ка єди­но­го по­дат­ку.
Та­ким чи­ном, усі плат­ни­ки єди­но­го по­дат­ку І гру­пи ма­ють пра­во не за­сто­со­ву­ва­ти РРО під час здійснен­ня роз­ра­хун­ко­вих опе­рацій, а плат­ни­ки ІІ і ІІІ груп звільнені від за­сто­су­ван­ня РРО ли­ше до пер­шо­го ви­пад­ку пе­ре­ви­щен­ня об­ся­гу до­хо­ду в 1 млн грн за ка­лен­дар­ний рік. Факт пе­ре­ви­щен­ня зо­бов’язує та­ких плат­ників прид­ба­ти та на­леж­ним чи­ном за­­реєст­­ру­ва­ти РРО, а в по­даль­шо­му фіксу­ва­ти че­рез ньо­го роз­ра­хун­кові опе­ра­ції, на­­віть як­що про­тя­гом інших ка­лен­дар­них років об­сяг до­хо­ду мен­ший ніж 1 млн грн.

Без­готівкові роз­ра­хун­ки
Ви­хо­дя­чи з виз­на­чен­ня роз­ра­хун­ко­вих опе­рацій, у разі роз­ра­хун­ку че­рез банк РРО не потрібен. Зо­к­ре­ма, як­що по­ку­пець на­дає готівку в банк для пе­ре­ра­ху­ван­ня на ра­ху­нок про­дав­ця або пе­­ре­во­дить ко­ш­ти зі сво­го ра­хун­ку на ра­­ху­нок про­дав­ця, в по­даль­шо­му та­ка опе­рація не по­тре­бує фіксації че­рез РРО про­дав­цем.
Про­те як­що по­ку­пець на­дає платіж­ну карт­ку чи платіжні че­ки про­дав­цю для роз­ра­хунків з ним, про­да­вець зо­бов’яза­ний про­во­ди­ти роз­ра­ху­нок че­рез РРО.

Якщо замість сплати орендної плати за землю  надаються послуги
або товари
Оскільки, як вка­за­но ви­ще, підста­вою для за­сто­су­ван­ня РРО є здійснен­ня роз­ра­хун­ко­вих опе­рацій та опе­рацій
з прий­ман­ня готівки для по­даль­шо­го пе­­ре­ка­зу, а при на­данні по­слуг та/або ре­а­­­лізації то­ва­ру як оренд­ної пла­ти за зем­лю готівкові роз­ра­хун­кові опе­рації фак­тич­но не здійсню­ють­ся, то РРО
у та­ких ви­пад­ках за­сто­со­ву­ва­ти
не потрібно.
Вод­но­час та­кий обмін має бу­ти офор­­м­­­ле­ний. На­при­клад, між сто­ро­на­ми ук­ла­дається до­­говір, де пе­ред­ба­че­но, що оренд­на пла­та спла­чується шля­хом ви­ко­нан­ня робіт, на­дан­ня по­слуг або пе­ре­дачі то­варів. Як­що ж орен­да землі та пе­ре­да­ча то­ва­рів, ви­ко­нан­ня робіт пе­ред­ба­чені в різних оп­лат­них до­го­во­рах, до­стат­ньо повідо­млен­ня від однієї сто­ро­ни іншій про за­ра­ху­ван­ня од­но­рід­них зустрічних ви­мог за умо­ви, що су­ма по до­го­во­рах збігається.
   Які опе­рації звільне­но
Стат­тя 9 За­ко­ну Ук­раїни «Про за­­сто­су­ван­ня реєстра­торів роз­ра­хун­ко­вих опе­рацій у сфері торгівлі, гро­мадсь­ко­го хар­чу­ван­ня та по­слуг» пе­ред­ба­чає опе­рації, під час здійснен­ня яких реєстра­то­ри роз­ра­хун­ко­вих опе­рацій та роз­ра­хун­кові книж­ки не за­сто­со­ву­ють. Ці ви­нят­ки по­ши­рю­ють­ся на всіх суб’єктів гос­по­да­рю­ван­ня.

I. РРО та роз­ра­хун­кові книж­ки не за­сто­со­ву­ють під час здійснен­ня торгівлі про­дукцією влас­но­го ви­роб­ництва під­приємства­ми, ус­та­но­ва­ми і ор­гані­зація­ми усіх форм влас­нос­ті, крім підприємств торгівлі та гро­мад­сь­­­ко­го хар­чу­ван­ня, у разі про­ве­ден­ня роз­ра­хунків у ка­сах цих підприємств, ус­та­нов і ор­ганізацій з оформ­лен­ням при­бут­ко­вих і ви­дат­ко­вих ка­со­вих ор­­дерів та ви­да­чею відповідних кви­тан­цій, підпи­са­них і завіре­них пе­чат­кою у вста­нов­ле­но­му по­ряд­ку.
Ос­новні ви­мо­ги вклю­ча­ють:
  влас­не ви­роб­ництво ре­алізо­ва­ної про­дукції;
  плат­ник не є підприємством торгівлі чи гро­мадсь­ко­го хар­чу­ван­ня;
  роз­ра­хун­ки про­во­дять­ся в касі підприємства.
То­варами влас­но­го ви­роб­ництва вважається про­дукція, яка ви­роб­ляється та ре­алізується плат­ни­ком по­дат­ку са­­мостійно в єди­но­му тех­но­логічно­му про­цесі з ви­ко­ри­с­тан­ням влас­ної або най­ма­ної ро­бо­чої си­ли.

II. Суб’єкти гос­по­да­рю­ван­ня не по­винні за­сто­со­ву­ва­ти РРО у та­ких ви­пад­ках:
   під час здійснен­ня фізич­ни­ми осо­ба­ми торгівлі про­дук­то­ви­ми або про­мис­ло­ви­ми то­ва­ра­ми за готівкові ко­ш­ти на рин­ках;
   при про­да­жу во­ди, мо­ло­ка, ква­су, олії та жи­вої ри­би з ав­то­ци­с­терн, ци­с­терн, бо­чок та бідонів; страв та бе­зал­ко­голь­них на­поїв у їдаль­нях і бу­фе­тах за­галь­но­освітніх на­вчаль­них за­кладів і про­­­фесійно-технічних на­вчаль­них за­кладів під час на­вчаль­но­го про­це­су.

III. РРО не за­сто­со­ву­ють, як­що в місці от­ри­ман­ня то­­­варів (на­дан­ня по­слуг) опе­рації з роз­ра­хунків у готівковій формі не здійсню­ють­ся (на­при­клад, оп­то­ва торгівля то­що).
Нор­ма п. 12 ст. 9 За­ко­ну Ук­раїни «Про за­сто­су­ван­ня реєстра­торів роз­ра­хун­ко­вих опе­рацій у сфері торгівлі, гро­мадсь­ко­го хар­чу­ван­ня та по­слуг» сто­сується ви­падків на­дан­ня по­слуг не за місцем здійснен­ням готівко­вих роз­ра­хунків. При цьо­му оп­то­ва торгівля, за якої роз­ра­ху­нок здійснюється в касі підприємства, а відпуск то­ва­ру — на оп­то­во­му складі, є од­ним з та­ких при­кладів.
Та­ким чи­ном, як­що готівкові роз­ра­хун­ки за на­дані по­слу­ги про­во­дять­ся не за місцем на­дан­ня по­слуг, РРО та­кож не по­ви­нен за­сто­со­ву­ва­ти­ся.
Вод­но­час для мінімізації ри­зиків, пов’яза­них із за­сто­су­ван­ням відпо­відаль­ності за по­ру­шен­ня ка­со­вої дис­ципліни, вар­то звер­ну­ти ува­гу на об­грун­ту­ван­ня на­яв­ності об’єктив­них при­чин на­дан­ня по­слуг не за місцем здійснен­ня роз­ра­хунків.

IV. Ви­пад­ки звільнен­ня від за­сто­су­ван­ня РРО пе­ред­ба­чені та­кож у По­ста­нові Кабіне­ту Міністрів Ук­раїни від 23 серп­ня 2000 р. № 1336 «Про за­без­пе­чен­ня ре­алізації статті 10 За­ко­ну Ук­раїни “Про за­сто­су­ван­ня реєстра­торів роз­ра­хун­ко­вих опе­рацій у сфері торгівлі, гро­мадсь­ко­го хар­чу­ван­ня та по­слуг”».
Для та­ких опе­рацій пе­ред­ба­че­но обов’яз­ко­ве ви­ко­ри­с­тан­ня роз­ра­хун­ко­вих кни­жок та книг обліку роз­ра­хун­ко­вих опе­рацій, а для ок­ре­мих — гра­нич­ні річні об­ся­ги здійсне­них опе­рацій, за до­сяг­нен­ня яких плат­ник зо­бов’яза­ний за­сто­со­ву­ва­ти РРО.
Зо­к­ре­ма, звільня­ють­ся від за­сто­су­ван­ня РРО та­кож роз­ра­хун­ки за на­дан­ня по­бу­то­вих по­слуг на те­ри­торії се­ла, при­чо­му без ліміту річно­го розміру роз­ра­хун­ко­вих опе­рацій.
Орієнти­ром під час виз­на­чен­ня при­на­леж­ності по­слуг до по­бу­то­вих є п. 291.7 ст. 291 По­дат­ко­во­го ко­дек­су Ук­раїни. Зо­к­ре­ма, по­бу­то­ви­ми по­слу­га­ми є: ви­го­тов­лен­ня взут­тя, одя­гу, ки­­лимів, меблів за індивіду­аль­ним за­мов­лен­ням; ре­монт одя­гу, взут­тя, му­зич­них інстру­ментів, еле­к­т­ро­по­бу­то­вої техніки за індивіду­аль­ним за­мов­лен­ням; ви­го­тов­лен­ня ме­та­ло­ви­робів та ювелірних ви­робів за індивіду­аль­ним за­мов­лен­ням; про­кат ре­чей осо­би­с­то­го ко­ри­с­ту­ван­ня та по­бу­то­вих то­­варів; ви­ко­нан­ня фо­то­робіт; по­слу­ги, пов’язані з сільсь­ким та лісо­вим гос­по­дар­ст­вом; ри­ту­альні по­слу­ги та ін.
Що­до суб’єктів, під час на­дан­ня по­слуг яким такі по­слу­ги вва­жа­ють­ся по­бу­то­ви­ми, за­ко­но­дав­ст­во не дає чітких кри­теріїв. Ви­хо­дя­чи з суті по­бу­то­вих по­слуг, мож­на го­во­ри­ти, що во­ни на­да­ють­ся ли­ше фізич­ним осо­бам для осо­би­с­тих по­треб, а не у зв’яз­ку з під­приєм­ниць­кою діяльністю. Про­те пря­мо за­ко­но­дав­ст­во та­кої ви­мо­ги
не вста­нов­лює.
Так са­мо без об­ме­жень в об­ся­гах опе­рацій без РРО здійснюється про­даж бу­лоч­них, кон­ди­терсь­ких і порційних кулінар­них ви­робів, мо­ро­зи­ва, бе­зал­ко­голь­них на­поїв, су­венірів, ігра­шок і на­дув­них ку­ль­ок із роз­но­сок та руч­них візків у те­а­т­раль­но-ви­до­вищ­них та спор­тив­них за­кла­дах.
Для ок­ре­мих опе­рацій вста­нов­ле­но гра­нич­ний об­сяг опе­рацій у 200 тис. грн на один суб’єкт гос­по­дарсь­кої діяль­ності про­тя­гом ка­лен­дар­но­го ро­ку. Зо­к­ре­ма, се­ред та­ких опе­рацій пе­ред­ба­чені:
   роздрібна торгівля че­рез за­со­би пе­­ре­сув­ної тор­го­вель­ної ме­режі (ав­то­ма­га­зи­ни, ав­то­роз­воз­ки, ав­то­ци­с­тер­ни, ци­с­тер­ни, боч­ки, бідо­ни, низь­ко­тем­пе­ра­турні лот­ки-при­лав­ки, візки, роз­но­с­ки, лот­ки, сто­ли­ки), що розміщені за ме­жа­ми стаціонар­них приміщень;
   роздрібна торгівля на рин­ках, яр­мар­ках (за ви­нят­ком розміще­них на їхній те­ри­торії ма­га­зинів, кіосків, па­ла­ток, павільйонів, приміщень кон­тей­нер­но­го ти­пу);
   про­даж страв та бе­зал­ко­голь­них на­поїв у бу­фе­тах ВНЗ, у їдаль­нях і бу­фе­тах підприємств УТОС та УТОГ;
   про­ва­д­жен­ня діяль­ності у сфері торгівлі, гро­мадсь­ко­го хар­чу­ван­ня та по­слуг суб’єкта­ми підприємниць­кої діяль­ності на те­ри­торії сіл і се­лищ місько­го ти­пу зі ста­ту­сом гірських.
Для двох ви­падків вста­нов­ле­но гра­нич­ний об­сяг ви­руч­ки в сумі 75 тис. грн на один струк­тур­ний (відо­крем­ле­ний) підрозділ (пункт про­да­жу то­варів, на­­дан­ня по­слуг) про­тя­гом ка­лен­дар­но­го ро­ку:
   роздрібна торгівля та гро­мадсь­ке хар­чу­ван­ня на те­ри­торії се­ла, що здійснюється підприємства­ми спо­жив­чої ко­о­пе­рації, а та­кож сільсько­го­с­по­дарсь­ки­ми то­ва­ро­ви­роб­ни­ка­ми, які ви­ко­ри­с­то­ву­ють про­дукцію влас­но­го ви­роб­ництва;
   роздрібна торгівля ме­дич­ни­ми і фар­ма­цев­тич­ни­ми то­ва­ра­ми та на­дан­ня ме­дич­них і ве­те­ри­нар­них по­слуг на те­ри­торії се­ла.
За­ко­но­дав­ст­во та­кож пе­ред­ба­чає де­які інші ви­нят­ки за­сто­су­ван­ня РРО, на­при­клад під час торгівлі залізнич­ни­ми квит­ка­ми, купівлі-про­да­жу іно­зем­ної ва­лю­ти то­що.
У ви­пад­ках од­но­час­но­го звільнен­ня від за­сто­су­ван­ня РРО за підста­ва­ми, од­на з яких об­ме­же­на гра­нич­ним об­ся­гом ви­руч­ки, а інша — ні, гра­нич­ний об­сяг роз­ра­хо­вується що­до тих опе­рацій, які підпа­да­ють тільки під звільнен­ня з об­ме­жен­ням в об­сязі.
   Як­що для здійснен­ня од­них роз­ра­хунків потрібне РРО, а інших — ні
Під час здійснен­ня опе­рацій, роз­ра­хун­ки за які ма­ють про­во­ди­ти­ся че­рез РРО, суб’єкт гос­по­да­рю­ван­ня зо­бов’я­за­ний за­сто­со­ву­ва­ти РРО в усіх ви­пад­ках здійснен­ня роз­ра­хун­ко­вих опе­ра­цій, у то­му числі до опе­рацій, звільне­них за ст. 9 За­ко­ну Ук­раїни «Про за­сто­су­ван­ня реєстра­торів роз­ра­хун­ко­вих опе­рацій у сфері торгівлі, гро­мадсь­ко­го хар­чу­ван­ня та по­слуг» та за По­ста­но­вою КМУ від 23.08.2000 р. № 1336. Так са­мо як­що осо­ба до­б­ровільно вста­но­ви­ла та за­реєстру­ва­ла РРО, во­на зо­бов’я­за­на йо­го за­сто­со­ву­ва­ти до всіх роз­ра­хун­ко­вих опе­рацій.

І най­го­ловніше: відповідальність за по­ру­шен­ня за­ко­но­дав­ст­ва що­до РРО
За не­про­ве­ден­ня роз­ра­хун­ко­вих опе­рацій че­рез РРО з фіскаль­ним ре­жи­мом ро­бо­ти пе­ред­ба­че­но такі штра­фи:
   вчи­не­не впер­ше — 1 грн;
   вчи­не­не вдру­ге — 100% вар­тості про­да­них з по­ру­шен­ня­ми, вста­нов­ле­ни­ми цим підпунк­том, то­варів (по­слуг);
   за кож­не на­ступ­не вчи­не­не по­ру­шен­ня — у п’яти­крат­но­му розмірі вар­тості про­да­них з по­ру­шен­ня­ми, вста­нов­ле­ни­ми цим підпунк­том, то­варів (по­слуг).
По­тре­бує уточ­нен­ня по­нят­тя «пер­ше вчи­нен­ня по­ру­шен­ня». З од­но­го бо­­ку, не­про­ве­ден­ня пев­ної кількості роз­ра­хун­ко­вих опе­рацій че­рез РРО про­тя­гом періоду ча­су оз­на­чає, що та­ке по­ру­шен­ня по­ля­гає в бездіяль­ності, а от­же, це  пра­во­по­ру­шен­ня оди­нич­не і є три­ва­ю­чим та закінчується за ви­яв­лен­ня та­ко­го по­ру­шен­ня. Про­те не ви­клю­че­но, що по­дат­ко­ва бу­де тлу­ма­чи­ти «пер­ше вчи­не­не пра­во­по­ру­шен­ня» як та­ке, що по­ля­гає у відсут­ності фіксації однієї (пер­шої) опе­рації, а всі на­ступні опе­рації ста­но­ви­ти­муть, на дум­ку кон­тро­лерів, пра­во­по­ру­шен­ня, вчи­не­не вдру­ге і так далі — із за­сто­су­ван­ням най­су­воріших санкцій.

Banner
Banner

Читайте також

Агропідприємство з Харківщини продало 20 тисяч тонн цукру без сплати податків
16:00 Сьогодні

Агропідприємство з Харківщини продало 20 тисяч тонн цукру без сплати податків

Агропідприємство з Харківщини продавало цукор поза офіційним обліком, унаслідок чого бюджет недоотримав понад 73 млн грн ПДВ.

Посівна 2027 залежатиме від експортної логістики, – Тарас Висоцький
15:00 Сьогодні

Посівна 2027 залежатиме від експортної логістики, – Тарас Висоцький

Площі та структура посівів під час весняної кампанії 2027 року залежатимуть від можливостей реалізації продукції та передбачуваності експортних логістичних маршрутів.

Дунайські порти залишаються ключовими для експорту зерна
13:00 Сьогодні

Дунайські порти залишаються ключовими для експорту зерна

Дунайські порти наразі залишаються ключовими відправниками українського зерна.

Прийом заявок на гранти на переробку та гранти на відновлення триває до 30 жовтня
12:00 Сьогодні

Прийом заявок на гранти на переробку та гранти на відновлення триває до 30 жовтня

Міністерство економіки і довкілля України

На Одещині озима пшениця сформувала до трьох листків
11:00 Сьогодні

На Одещині озима пшениця сформувала до трьох листків

На полях відділку Мардарівка ТОВ «Ясні Зорі» в Подільському районі на півночі Одеської області отримали сходи озимої м’якої пшениці сорту «Спадщина Одеська».

Інтерв'ю

Banner

ТОП новин за тиждень

Актуальні програми підтримки для аграріїв: державні та міжнародні ініціативи
22 жовтня 2024

Актуальні програми підтримки для аграріїв: державні та міжнародні ініціативи

У сучасних умовах аграрний сектор України стикається з безпрецедентними викликами, і підтримка з боку держави та міжнародних організацій стає важливим інструментом для продовження роботи.
Ціни на зерно в Україні на 17 лютого 2025 року: аналіз та зміни
17 лютого 2025

Ціни на зерно в Україні на 17 лютого 2025 року: аналіз та зміни

Станом на 17 лютого 2025 року середньозважені закупівельні ціни на зернові та олійні культури в Україні залишаються відносно стабільними.

Світові ціни на пшеницю падають, а в Україні вартість зерна тримають обмежені продажі
8 січня 2026

Світові ціни на пшеницю падають, а в Україні вартість зерна тримають обмежені продажі

Початок 2026 року приніс зниження котирувань на світових біржах. Протягом першого тижня року ціни на пшеницю просіли на 0,5-2%.

Огляд цін на зерно в Україні на 5 грудня 2025 року
5 грудня 2025

Огляд цін на зерно в Україні на 5 грудня 2025 року

Закупівельні ціни на основні зернові та олійні культури в Україні станом на 5 грудня 2025 року демонструють різноспрямовану динаміку.

ВПЛИВ АЗОТНИХ ДОБРИВ НА ВРОЖАЙНІСТЬ ТА ЯКІСТЬ ЗЕРНА ПШЕНИЦІ ОЗИМОЇ
19 травня 2025

ВПЛИВ АЗОТНИХ ДОБРИВ НА ВРОЖАЙНІСТЬ ТА ЯКІСТЬ ЗЕРНА ПШЕНИЦІ ОЗИМОЇ

Незважаючи на значну кількість досліджень з азотними добривами, питання щодо оптимальних доз, способів і строків їхнього внесення з урахуванням попередника є актуальними, що пов’язано зі зн

Banner

Наші партнери